onsdag 3. oktober 2012

Klar for hjemreise . Oppsummering fra Dubai !

Da er det siste dag her i Dubai. I kveld er det avreise til flyplassen og kl 23:25 går forhåpentligvis flyet til Frankfurt. Det blir en lang nattflyving . Vi er fremme i Frankfurt kl 06:15 og jeg må da vente til kl 15:40 før jeg kommer videre til Stavanger. Kanskje det blir en tur til byen eller lignende.

I dag blir bare sånn en avslappende søndag som er litt herlig etter allt sightseeing og shoppingen som jeg har foretatt de siste dagene. Har sovet lenge, hatt min siste treningsøkt på en tredemølle på en stund og ikke minst en herlig lang frokost. Før jeg avslutter helt så foretar jeg en liten oppsummering av mine personlige inntrykk av Dubai oppholdet mitt.

Inntrykkene jeg sitter med akkurat nå er:

* Mange skyskrapere  (betong, stål og glass).  
 * Mange forskjellige og rotete byggestiler ettersom det brukes arkitekter fra vidt forkjellige land.
* Mye byggeaktiviteter = bråk
* Mye ”kunstigt" . Eksempelvis Ski Dubai , Palmeøya, The World og kommende  Dubailand
   (
http://www.dbtv.no/?vid=1883134964001  )
* Kopierer hva andre ha skapt . Eksempelvis kommende Dubailand.
* Alt skal være høyst og størst i verden
* Lite uteaktiviteter.
* Få grøntområder.
* Lite av kulturell eller historisk verdi
* Lite aktiviteter utenom shopping og dinning. 

* Eldorado for shoppere. Gode priser sammenlignet med Norge.
*
Flotte strender men igjen ikke helt tilrettelagt for turister (unntak hoteller i strandkanten)
* Lite tilrettelagt for besøkende (liggestole, parasol, restauranter, toaletter osv osv )
* Utrolig hyggelig og imøtekommende mennesker. De fleste i servicebransjen er fra Asia og India.
* Veldig ryddig og rent overalt
* Lite støy utenom byggestøy

Har lyst å legge ved en link til Bloombergs siste uttalelser (oktober 2012) om utviklingen av boligmarkedet og byggingen av gigant prosjektene i Dubai:

Ville jeg ha ønsket å komme tilbake ?  Ja definitivt. Men da vil jeg være innstilt på at jeg ikke finne noe av verken kulturell eller historisk interesse her . Jeg må ta med en lang shoppingliste !
Og aller helst med reisefølge slik at jeg kan få oppleve mer av kvelds- og nattelivet her i Dubai. Det er mye der jeg gjerne skulle ha sett.

Da er jeg klar for noen timer ved hotel poolen før jeg vender nesen mot Norge.



Helt grei avslutning på turen !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar