søndag 7. oktober 2012

Burj Al Arab, Jumeriah Beach og litt shopping

Har lagt bak meg nok en herlig dag her i Dubai. Antar at temperaturen ligger rundt 35-40 grader. Uansett veldig varmt og fuktigt. Heldigvis er der stadig en bris i luften slik at det er til å holde ut. Men jeg ser ikke mange mennesker ute. Bortsett fra på stranden. Men det er mest turister og i øyeblikket utnevner jeg Dubai til å "lille Danmark " . Uansett hvor jeg enn snur meg så er der danskere . Men det er vel også høstferie i Danmark ?

Derimot så har jeg så langt ikke sett en eneste syklist !! Og dårlig nok fotgjengere. Det skyldes vel kanskje den rimelige offentlige transport en har her i Dubai. Eksempelvis betalte jeg AED 115 (NOK 160) for taxi fra flyplass til hotell (40 km) . Metroen koster ca 5 AED. Men likevel....kanskje jeg ser en syklist . Håper jeg da har kameraet med meg.

Målet for dagens utflukt var Buri Al Arab ("Arabernes Tårn" ) som er et 321 meter høyt hotel. Det er verdens nest høyeste hotell – bare Rose Tower her i Dubai er høyere med 333 meter.  Det ligger 280 meter ut i havet utenfor stranden ved bydelen Jumeirah. Burj al Arab er knyttet til fastlandet via en bro.
Hotellet består utelukkende av suiter.  Den minste er 169 kvm og den største er 780 m². De billigste suitene koster bortimot 10 000 kroner per natt. For adgang til hotellet må en enten bo der eller ha en bespisningsavtale, noe det er mange dagers ventetid for å få.
Hotellet ble åpnet i desember 1999, og tok nærmere 5 år å bygge; 2 år for å lage øya det står på og ytterligere 3 år for byggingen av selve hotellet. Hotellet ble tegnet av arkitekten Thomas Wright.

Buri Al Arab
For å komme meg til Buri Al Arab valgte jeg å benytte meg av hotellets shuttle buss til Mall of the Emirates. En gjennomgang av mine klær viste at jeg ikke hadde tatt med noe som dekket kneene mine. Som det i utgangspunktet kreves i shopping senteret. Ser ganske mange som velger både short og korte sjørt . Men synes det er greit at jeg som gjest forholder meg til såvel skrevne som uskrevne love i landet jeg besøker.
Så det ble en sekk av en kjole som dekker såvel kne som ankler:

Denne dekker da det meste eller ?
Forøvrig har de for oss ganske uvanlige regler for opptreden i offentlig rom/ kjøpesentre. Bare se her:
Blant annet er det ikke lov å kysse i kjøpesenteret .
Men det ble ikke så mye shopping på meg idag. Jeg skulle jo til Buri Al Arab. Det er ca 3,5 km å gå fra kjøpesenteret til Buri Al Arab og i 40 varmegrader er det egentlig ganske langt. Tenkte litt på å ta bussen samtidig som jeg synes en ser veldig mye mer når en går. Her i Dubai har det de ennå til aircondition i busskurene:
Herlig med aircondition i busskuret !
Det er ikke vanskeligt å få øye på Buri Al Arab der er ruver i landskapet . Minner meg litt om et stort oppreist innsekt ! Og jeg er litt utsikker på om jeg synes at hotellet er vakkert. Det er nok mer spesielt enn vakkert både på avstand og på nært hold. Jeg liker nok bedre denne typen bygninger:
Denne bygningen synes jeg er vakker !
Men litt skrytebilder må det jo tas foran bygningen som vel må anses som værende et av kjennemerkene i Dubai. Så litt skryt ;))


Foran inngangen til Buri Al Arab. Dit og ikke lengre !!
Rett ved side av Buri Al Arab ligger der et digert vannland , Wild Wadi. Hadde jeg hatt med barnebarna mine så hadde det nok vært interessant å gå inn der. Men alene......nei tror ikke det. 
Inne der høres det hyl og skrik . Så det er nok noen som har det gøy der !
Og igjen ved siden av der ligger Jumeirah Hotel som jo de fleste nok også nikker velkjent til :
Jumeirah Hotel
 Så endelig var jeg kommet med frem til målet : Jumeirah Beach og Buri Al Arab. Ikke noe dårlig mål det :
Jumeirah og Buri Al Arab
Joda det ER flott ! (Småbåt havn har de også )

Nydelig


Kritthvit sand....her er det bare å slenge seg nedpå
Så dette var min utsikt noe av dagen. Klager ikke på det nei ;)
Herlig utsikt !!!
Og best av alt .........EN DUSJ !!
 
Endelig en dusj og et omkledningsrom.


Dusjen med et rundt omkledningsrom i bakgrunnen !
MEN jeg kan ikke begripe hvorfor det ikke finnes strandrestauranter eller i det minste en aldri så liten kiosk hvor en kan få kjøpt litt drikkevarer ! Har ikke sett noe av dette ei heller et toalett. Merkelig. På Sola Strand åpner de kiosk og toaletter ved 14 varmegrader og full kuling ! Dette må jeg forsøke å finne ut av ....

Og så kommer der jammen ennå flere skrytebilder:
Meg foran Buri Al Arab (igjen)

Meg foran Buri Al Arab ( for 3. og siste gang )
Etter et par timers bading og kos bar det så tilbake til hotellet. I morgen har jeg så smått vurdert å ta inn til verdens høyeste bygning , Burj Khalifa samt Dubai Mall . Da må jeg ha med min lange kjole ;)

Tenkte jeg skulle kjøre standsmessigt så kanskje en av disse :
Denne kanskje ?

 
Eller denne fine røde ............

Realiteten er nok at det blir denne :

Utsikten er i allefall bedre fra denne !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar