lørdag 6. oktober 2012

Burj Khalifa, Dubai Mall, Dubai Ski + shopping

I dag som alle andre dager startet dagen med en trimtur. Ettersom det er for varmt til å trene ute må jeg benytte meg av hotellets gym og trene på tredemølle. Liker ikke tredemølle i det hele tatt.  Den gode opplevelsen det er å være ute i naturen faller selvsagt helt bort . Men i nøden......

Humper avsted grytidlig på morgen
 Og så ser jeg dette i hjørnet på rommet mitt. Nå har jeg lært at pilen peker mot Mekka (for de som skal be)

Denne veien til Mekka !
Etter trim og frokost bar det til sentrum av Dubai, Dagens mål var : Burj Khalifa :

Burj Khalifa, fram til åpningen i januar 2010 kjent som Burj Dubai, er en skyskraper i Dubai i De forente arabiske emirater. Bygningen er med sine 828 meter det høyeste byggverket i verden. Skyskraperen ble offisielt åpnet 4. januar 2010.   Bygningen er tegnet av arkitektfirmaet Skidmore, Owings og Merrill i Chicago.  Skyskraperen er bygd i  Stål, betong, aluminium og glass. Den inneholder hotell , forretninger, kinoer, kontorer og private luksusleiligheter. Bygningen har 160 etasjer, og kostnaden for bygget er ca. 8 mrd. kroner.Burj Khalifa har sitt navn etter Khalifa bin Zayed Al-Nahya emir i Abu Dabi ig president i De forente arabiske emirater.



Burj Khalifa Sett på avstand

828 meter ER høyt
Og slik ser det ut når du ser oppefra og ned :
Kan bli svimmel av mindre

Utsikt mot finansenteret.
Da er det bedre å være ned på bakken . Kjenner igjen det grønne vannet fra utsiktsvinduet . Veldig fin plass og kanskje litt svalende med vannet ?
Herligt område rett bak Dubai Mall
Ikke alt er skyskrapere her i området men det er langt imellom lavbygg som dette:


Der er det så igjen skyskraper som dominerer

World Trade Center
Det aller meste i Dubai er bygninger som er fra noen år til ti år gamle. Altså splitter nytt altsammen sammenlignet med det vi ser andre plasser. Og det bygges overalt. Jeg opplevde dette område som en stor byggeplass med masse støy, støv og selvsagt skyskrapere i fleng. Men hvor interessant er det ? For mitt vedkommende så har jeg en preferanse for historiske steder og bygg . Dubai blir dermed ikke den mest interessant å besøke etter min oppfattelse. Fantastisk å ha sett og opplevd det men neppe noe en lengter veldig tilbake til å se igjen.

På bildet nedenfor vises starten på det som skal bli verdens høyeste bygg engang :

Det som skal bli fremtidens høyeste bygg. Forøvrig er finansområdet nokså lik denne byggeplass
Men noe vakkert er det dog. Det er gjort mye ut av fontainer og det er flere steder hvor en har lys og vann show på kveldene.
Frisker godt i varmen
Som de fleste andre søkte jeg også nedkjøling i et kjøpesenter. Rett ved siden av Burh Khalifa ligger
Inngang Dubai Mall
Dubai Mall (eller The Dubai Mall) i Dubai, De forente arabiske emirater er siden åpningen 4. november 2008 regnet som verdens største kjøpesenter. Dubai Mall er på hele 1,124 millioner kvm (hele bygningsmassen) og rommer ca. 1 400 butikker og et gigantisk lager. Prosjektet ble antatt å koste 4,4 mrd. kr og inneholder blant annet et kinosenter og et av verdens største akvarie.

Men det er også planer om et enda større kjøpesenter ikke langt i fra Dubai Mall. Kjøpesentret  Mall of arabia planlegges bygget i Dubailand, som blir verdens største fornøyelsespark. Mall of Arabia er fortsatt i planleggingsfasen, men kan stå ferdig i 2009.

Jeg fikk bare sett en aldri så liten bit av kjøpesenteret . Det er bare så mega stort ! Forsøkte å finne frem til akvariet som skal være verdens største (of course !). Men jeg lykkes ikke . Kanskje i morgen ?
Alt er bare megastort og flott

Flotte eksklusive butikker hvor prisene er langt unna det vi betaler i Norge

Stilig er det uanett om en liker merkevarer eller ei
For min del så ble det en kjole fra Tommy Hilfiger samt jeg var innom en smykkeforretning. Jeg var kledd i shorts og singlet og med ryggsekk. Altså holdt klærskoden ikke mål på noen måter. Noe jeg også kunne merke på ekspeditrisen. Jeg kikket på forskjellige halskjedesett og merket at hun var litt utålmodig. Da gjorde jeg det jeg elsker å gjøre. Da hun spurgte om jeg hadde bestemt meg for hvilken kjede jeg ville ha så sa jeg ja. Jeg tar alle takk :) Og dermed fallt haken hennes ned på brystet.

Og jeg sitter igjen med noe som kanskje blir julepresanger eller tilsvarende :
Ble endel smykker det gitt ;)

Litt stilige da eller ?
Som skrevet fant jeg ikke frem til Akvariet . Men på veien tilbake til hotellet stoppet jeg på Mall of the Emirates. Der har de Ski Dubai som jeg hadde lyst å se. Selvom jeg selvsagt ikke har lyst å klæ meg i vinterklær for å gå på ski innendørs :



Minner meg om at det snart er jul !

Holder meg til shorts og singlet

Julestemning brrrrrrrrrr


Det var vel stort sett det jeg har opplevd i dag. Jeg har fremdeles ikke sett en sykkel her i Dubai. Men jeg så noen mopeder som

Forøvrig så finner jeg det bare rett og rimelig at jeg etter mitt smykkekjøp blir kjørt hjem i en LAMBORGHINI !!!
Ser her ja. NÅ snakker vi transport !!!

3 kommentarer:

  1. Flott blogg med flotte bilder :)
    Hvordan er prisene på klær, sko, acessoarer og annet dill dall? :P
    Skal selv til dubai om en knapp uke, og gleder meg veldig! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonyme,
      Artig at du liker min blog :)
      Prisene på klær, sko mm er veldig mye lavere enn i Norge. Vanskeligt å si helt nøyaktig men stort sett minst halv pris.
      Håper du får en knallflott tid i Dubai.
      Hilsen Grethe

      Slett
    2. Tusen takk for svar! Gleder meg veldig :)
      Ble anonym da jeg la ut kommentaren på jobb :)

      Hilsen Christine

      Slett